İdeal bir sınıf
ortamının oluşturulması öncelikle sınıf içerisindeki araç ve gereçlerin eğitim
– öğretime uygun olarak düzenlenmesine bağlıdır. Sınıf içindeki masa, sandalye,
yazı tahtası gibi klasik öğretim araçlarının düzenlendiği gibi ısı, ışık, ses
gibi değişkenlerde öğretim açısından düzenlenmiş olması gerekmektedir. Bu
değişkenleri düzenlemek öğretmenin asli görevleri arasındadır.
Bu değişkenlerin yanı sıra renk,
yerleşim düzeni, sınıfın fiziki büyüklüğü de dikkat edilmesi gereken fiziki
değişkenler arasındadır. Yapılan araştırmalara göre duvar renklerinin insan
psikolojisine etkilerinin olduğu görülmüştür.[1] Bu araştırmalara göre ideal sınıf
ortamında rengin mor renk olması gerekmektedir. Çünkü mor renk, beyinsel
faaliyetleri ve zihinsel aktiviteyi arttıran bir renktir. Yaratıcı düşünmeyi
arttırdığı için alışma ortamlarında kullanılması gerekir.
Sınıf ortamının büyüklüğü öğrencinin
rahatça davranabileceği kadar geniş ve ferah olmalıdır. Öğrenci gerektiğinde
eşyalarını dolabına rahatça koyabilmelidir. Ayrıca sınıf ne kadar büyük olursa
olsun öğrenci sayısı da öğretim faaliyetlerini etkiler. 30’u aşkın öğrencinin
olduğu sınıflarda öğrencinin güdülenmesi için ek zaman gerektirebileceği gibi
öğretim yöntem ve tekniklerinin yararlılığını da sınırlayabilir. Az mevcutlu
sınıflarda öğretmen daha aktif olacağı için kaliteyi arttırır. Bunun yanı sıra
sınıf içi ısı, ışık, temizlik de eğitim kalitesini arttıran fiziksel
değişkenlerdir. İdeal ısı 20
C˚, ideal ışık güneş ışığı seviyesinde
olmalıdır. Temiz bir sınıf ortamı öğrencide daima olumlu bir güdülenme sağlar.
Eğitimde kaliteyi arttıran diğer bir
fiziksel değişken ise sınıf oturma düzenidir. Öğrencilerin rahatlıkla öğretmeni
takip edebildiği, tahtayı ve diğer öğretim materyallerini rahatlıkla
görebildiği bir düzen oluşturulması gerekmektedir. Sınıf içi tartışma
ortamlarında öğrencilerin birbirine göz temasını rahatlıkla kurabildiği, sınıf
içi etkileşimi ve iletişimin sağlıklı bir şekilde sağlandığı sınıf ortamlarına
da ihtiyaç vardır. Bu sınıf ortamını “U” tipindeki bir sınıf düzeniyle
sağlayabiliriz.[2]
Kaynaklar: